Rekrytering – ditt ansvar som chef
När du ska rekrytera är det viktigt att tänka igenom behovet noggrant. Den digitala e-tjänsten är ett stöd i ditt kravprofilsarbete och hjälper dig att göra rätt från början.
Tänk helhet och effektivisering
I Upplands-Bro innebär effektivisering att vi levererar samma eller högre kvalitet till samma eller lägre kostnader. Det betyder att vi alltid ska fundera på hur vi kan arbeta smartare, inte bara fortsätta som vi alltid gjort.
Som chef har du ansvar för både budget och verksamhet. Därför är det viktigt att du:
-
analyserar behovet av rekrytering innan du tillsätter en tjänst,
- överväger om arbetet kan lösas på andra sätt,
-
tar vara på möjligheter till sambruk av resurser eller samarbete mellan verksamheter,
-
väger in hur rekryteringen påverkar helheten i organisationen.
Ställ dig själv dessa frågor innan du går vidare:
-
Behövs en nyrekrytering, eller kan vi lösa behovet på annat sätt?
-
Finns det möjlighet att omfördela arbetsuppgifter eller använda resurser tillsammans med andra?
-
Bidrar en nyrekrytering till ökad kvalitet och långsiktig effektivitet?
Genom att tänka nytt och se helheten säkerställer vi att våra rekryteringar stärker både verksamheten och kommunens gemensamma mål.